Zveza aktivov svetov staršev Slovenije je poslala članom okrožnico z uporabnimi strnjenimi navodili za delovanje in vodenje
sveta staršev v osnovni šoli.
Svet staršev za svoje delovanje lahko sprejme svoj program dela in sodelovanja s šolo, zlasti glede vključevanja v lokalno okolje (66. člen ZOFVI).
Lahko ustanavlja oziroma oblikuje delovne skupine v dogovoru z vodstvom šole (66. člen
Lahko se povezuje v lokalne in regionalne aktive svetov staršev (66. člen ZOFVI).
V primeru, ko se ugotovi, da se neko učno gradivo ne uporablja oz. se redko uporablja, lahko starši sprožijo vprašanje o smiselnosti uporabe takega učnega gradiva.
V primeru neodzivnosti strokovnih sodelavcev, predstavnikov aktiva in ravnatelja kot pedagoškega vodje lahko k uporabi takega učnega gradiva ne dajo soglasja.
Dobra praksa posameznih šol:
Učitelji preko predstavnikov aktivov oziroma ravnatelja obrazložijo, zakaj so se odločili pri
svojem poučevanju za delovni zvezek ali delovni učbenik.
sveta staršev v osnovni šoli.
I. Kaj je svet staršev
Svet staršev je po zakonu (66. člen Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja ‒ v nadaljevanju ZOFVI) eden od organov šole, katerega namen je organizirano uresničevanje interesov staršev in zakonitih zastopnikov učencev (v nadaljevanju: starši), vključenih v osnovno šolo.
Svet staršev je pri opravljanju svojih nalog odgovoren staršem, ki jih predstavlja. Tehnično in finančno podporo za delovanje sveta staršev zagotavlja šola.
Svet staršev za svoje delovanje lahko sprejme svoj program dela in sodelovanja s šolo, zlasti glede vključevanja v lokalno okolje (66. člen ZOFVI).
Lahko ustanavlja oziroma oblikuje delovne skupine v dogovoru z vodstvom šole (66. člen
ZOFVI).
Lahko se povezuje v lokalne in regionalne aktive svetov staršev (66. člen ZOFVI).
II. Kakšne naloge in pristojnosti ima svet staršev
- ima pravico in dolžnost voliti predstavnike staršev v svet šole in druge organe šole (66. člen ZOFVI);
- daje mnenje o kandidatih, ki izpolnjujejo pogoje za ravnatelja (66. člen ZOFVI), svet staršev mora biti obveščen o kandidatih za ravnatelja ter ima pravico svetu zavoda podati obrazloženo mnenje o vseh kandidatih, ki izpolnjujejo pogoje (53. a člen ZOFVI);
- daje mnenje o letnem delovnem načrtu (66. člen ZOFVI);
- daje mnenje o predlogu pravil šolskega reda (60. e člen ZOsn);
- daje mnenje k podrobnejšim kriterijem za dodelitev sredstev za subvencioniranje šole v naravi (14. člen Pravilnika o financiranju šole v naravi);
- imenuje upravni odbor šolskega sklada (135. člen ZOFVI);
- lahko predlaga zadeve v obravnavo svetu šole (48. člen ZOFVI);
- ima možnost predlagati svetu šole nadstandardne programe (66. člen ZOFVI), predlog nadstandardnih storitev sicer običajno poda ravnatelj, ki pa mora pridobiti soglasje sveta staršev (nadstandardne storitve se namreč financirajo s prispevki staršev, iz šolskega sklada, ustanoviteljem, evropskimi sredstvi ipd.);
- ima možnost imenovati predstavnike staršev za pritožbeno komisijo (smiselno po 60. c členu Zakona o osnovni šoli ‒ ZOsn);
- ima možnost obravnavati pritožbe staršev v zvezi z vzgojno-izobraževalnim delom (66. člen ZOFVI);
- svet staršev lahko razpravlja o poročilih ravnatelja o vzgojno-izobraževalni problematiki (66. člen ZOFVI);
- ima pravico obravnavati predlog pravil šolske prehrane, ki jih pripravi ravnatelj, preden jih sprejme svet šole (6. člen Zakon o šolski prehrani ‒ ZŠolPreh);
- sodeluje pri nastajanju predloga programa razvoja šole (66. člen ZOFVI);
- sodeluje pri nastajanju predloga vzgojnega načrta (66. člen ZOFVI, 60. d člen ZOSn);
- sodeluje pri nastajanju predloga pravil šolskega reda (66. člen ZOFVI);
- daje soglasje k predlogu ravnatelja o skupni nabavni ceni delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv za posamezen razred (10. člen Pravilnika o upravljanju učbeniških skladov) ‒ Strokovni aktiv učiteljev mora seznam ravnatelju predlagati do 1. junija tekočega šolskega leta. Ravnatelj mora pisno soglasje sveta staršev pridobiti do 10. junija tekočega šolskega leta.
Priporočilo ZASSS:
Starši določbe omenjenega pravilnika o upravljanju učbeniških skladov ne morejo uporabljati za vmešavanje v učiteljevo strokovno avtonomnost, kot plačniki delovnih zvezkov in drugih učnih gradiv pa smejo razpravljati o uporabi učnih gradiv.V primeru, ko se ugotovi, da se neko učno gradivo ne uporablja oz. se redko uporablja, lahko starši sprožijo vprašanje o smiselnosti uporabe takega učnega gradiva.
V primeru neodzivnosti strokovnih sodelavcev, predstavnikov aktiva in ravnatelja kot pedagoškega vodje lahko k uporabi takega učnega gradiva ne dajo soglasja.
Dobra praksa posameznih šol:
Učitelji preko predstavnikov aktivov oziroma ravnatelja obrazložijo, zakaj so se odločili pri
svojem poučevanju za delovni zvezek ali delovni učbenik.
Celotna okrožnica z navodili vsebuje še poglavja:
- III. Oblikovanje sveta staršev
- IV. Pristojnosti in naloge predsednika sveta staršev
- V. Delovanje sveta staršev
- VI. Volitve v organe šole, delovne skupine in komisije
- VIII. Časovni razpored aktivnosti sveta staršev